Czytanie i pisanie łagodzi stres

Udostępnij ...

Ludzie stają w obliczu stresu z powodu różnych aspektów życia, takich jak wiek, płeć, styl życia lub zawody. Podczas gdy w szkole nastolatki borykają się ze stresem z powodu skomplikowanych przedmiotów, lękiem przed poznawaniem nowych przyjaciół, presją rówieśników i egzaminami. Dorośli cierpią na stres związany z bezrobociem, niespełnieniem w pracy, niezapłaconymi rachunkami, okropnymi pracodawcami lub współpracownikami oraz destrukcyjnymi związkami i małżeństwami. Starsi ludzie borykają się ze stresem związanym z chorobami, planami emerytalnymi lub koniecznością życia w domach opieki.

Ludzie inaczej reagują na stres. Niektórzy jedzą nadmiernie za każdym razem, gdy są zestresowani, ryzykując w ten sposób otyłość, niewydolność serca i zły stan zdrowia. Inni popadają w alkoholizm i narkotyki, które powodują uzależnienie, złe wybory życiowe, zły stan zdrowia i zniszczone relacje. Inne osoby uciekają się do ćwiczeń, tańca i jogi; podczas gdy inni łagodzą stres, śpiewając lub słuchając muzyki. Niektóre z tych mechanizmów radzenia sobie są korzystne, podczas gdy inne, takie jak alkohol, narkotyki i objadanie się, są destrukcyjne. Czytanie i pisanie są również niezbędne wśród technik odprężających.

Czy możliwe jest, że CZYTANIE zmniejsza poziom STRESU? Zobacz

Dlaczego warto czytać i pisać, gdy się stresujesz?

Czytanie pozwala skupić się na wirtualnym świecie, a nie na wyzwaniach. Zapominasz o rzeczach stresujących, gdy jesteś pochłonięty lekturą ulubionej książki, pianiem bloga, przeglądaniem czasopism.

Jak zatem czytanie pomaga w rozładowaniu stresu? Pozwala ludziom skupić się na innych rzeczach zamiast myśleć o stresujących sytuacjach. Wyobraź sobie, że czytasz artykuły o tym, jak twój ulubiony badacz jest na skraju opracowania praktycznego rozwiązania, które wpłynęło na wiele istnień ludzkich. Wyobraź sobie także historię thrillera, w której bohater w końcu łapie złoczyńców; lub historię, w której główni bohaterowie w końcu znajdują szczęście po latach zmagań i cierpień. Jak wpływają na ciebie takie scenariusze? Twój umysł się rozluźnia, a mimo stresującej sytuacji udaje ci się znaleźć spokój. Stajesz się również pewny siebie, aby radzić sobie ze stresem w sposób dojrzały. Wreszcie masz nadzieję, że stresująca sytuacja się poprawi. Czytanie jest nie tylko zabawne i pouczające, ale także:

  • Obniża ciśnienie krwi
  • Obniża tętno
  • Zmniejsza napięcie mięśni
  • Obniża poziom stresu
  • Szybciej redukuje stres niż np. spacerowanie czy picie gorących napojów

Należy pamiętać, że nie wszystko co czytasz pomagają w zmniejszeniu stresu. Na pewno nie odstresujesz się czytając gazety, e-maile czy  rachunki. Dla studentów wymagane lektury to książki, czasopisma i artykuły, które uczniowie czytają, aby zdobywać wiedzę. Taki materiał może zwiększyć stres, zwłaszcza jeśli treść jest skomplikowana i jeśli wykonujesz zadanie (test, zaliczenie itp.) w zbliżającym się terminie. W takich przypadkach możesz wybrać się na wizytę i uzyskać pomoc od cenionych i doświadczonych specjalistów. Ponadto niektóre materiały do ​​czytania są dość przygnębiające i mogą zwiększać poziom stresu. Unikaj czytania takich artykułów, ponieważ nie pomagają one w odprężeniu. Zamiast tego powinieneś przeczytać treści, które podniosą cię na duchu, dając tym samym szansę zmierzenia się z wyzwaniami.

Sprawdź dlaczego lubimy czytać polecane książki

http://www.psychoskok.pl/aktualnosci/lubimy-czytac-polecane-ksiazki/

Pisanie jest także fantastycznym środkiem zmniejszającym stres. Jednym z przykładów jest pisanie o stresujących wydarzeniach, traumatycznych doświadczeniach lub wyrażanie swoich uczuć poprzez pisanie. Pismo, które dotyczy tych sytuacji, to pisanie ekspresyjne. Ekspresyjne pisanie jest najlepsze dla osób zmagających się z traumą lub nieoczekiwaną, zaskakującą informacją, takią jak diagnoza choroby, zwolnienia lub krytyczne wypadki, które wytrącają z równowagi. Pomaga poradzić sobie z sytuacją, zmniejszając w ten sposób poziom stresu. Jednak ekspresyjne pisanie nie działa u wszystkich, zwłaszcza osób zmagających się z poważnymi problemami zdrowia psychicznego, takimi jak zespół stresu pourazowego i poważna depresja.

Pisanie jest dla mnie formą autoterapii, wyznaje w wywiadzie Anka Mrówczyńska – autorka autobiograficznej serii „Młody bóg z pętlą na szyi”. Książek o złości, smutku, niskim poczuciu wartości, autoagresji, skłonnościach samobójczych. Pozwala mi również na lepsze poznanie siebie, poukładanie i rozładowanie emocji i napięć. Polecam tę formę każdemu, choćby miało to być pisane do szuflady.

Pisanie zmniejsza stres, ponieważ pomaga osobom przetwarzać ich myśli i emocje. Pomaga ludziom myśleć krytycznie i oceniać sytuację w innym świetle. Innym przykładem pisania jest pisanie refleksyjne. Pisanie refleksyjne pozwala ludziom myśleć o sytuacji i dokładnie ją oceniać. Rozległa natura pisania refleksyjnego pomaga ludziom odkrywać nowe rzeczy o sobie i różnych sytuacjach. W ten sposób łatwiej jest poradzić sobie ze stratami i innymi stresującymi sytuacjami.

Sprawdź jakie książki warto przeczytać?

Pisanie ma również charakter terapeutyczny i pomaga osobom radzić sobie z rzeczami, których nie mogą ujawnić innym osobom. Ludzie, którzy piszą o problemach, patrzą na nie w innym świetle. W większości przypadków takie osoby pracują nad rozwiązaniem sytuacji, które przeszkadzały im w przeszłości. Wnikają w swoje uczucia i próbują dowiedzieć się, dlaczego robią pewne rzeczy lub zachowują się w określony sposób. Czyniąc to, w przyszłości zachowują się inaczej lub lepiej radzą sobie z problematycznymi sytuacjami.

Dodatkowo, zarówno czytanie, jak i pisanie mają pozytywny wpływ na tych, którzy zdecydują się na wykorzystanie ich jako mechanizmu zmniejszającego stres. Poszerzają swoje słownictwo i są doskonałe do poprawy pamięci. Pomagają w stymulacji umysłowej, która zapobiega lub opóźnia demencję w zaawansowanym wieku. Pomagają również w lepszym zrozumieniu gramatyki i języka. Dodatkowo poprawiają koncentrację i rozwijają lepsze umiejętności analitycznego myślenia. Osoby, które czytają i piszą, są więc szybkimi myślicielami i mogą skoncentrować się na skomplikowanych sytuacjach przez dłuższy czas. Poza tym ci, którzy czytają i piszą, zyskują empatię, która pomaga zrozumieć emocje poszczególnych osób. Będziesz cieszyć się tymi korzyściami bez względu na to, co wybierzesz – czasopismo czy powieść.

Rozważ czytanie i pisanie następnym razem, gdy napotkasz stresującą sytuację. Weź swoją ulubioną książkę albo książkę kucharską, książkę o sporcie, nową publikację ulubionego autora lub ulubioną książkę. Przejdź do cichego i spokojnego miejsca i zatop się w książce na jakiś czas. Czy jesteś zainteresowany wyrażeniem siebie na piśmie? Weź swój notatnik i wypowiedz się na papierze. Napisz o wszystkim, co cię niepokoi; czy to twoje cele życiowe, czy uczucia, których nie możesz powiedzieć ludziom. Napisz rzeczy, które przychodzą ci naturalnie. Nie przestawaj pisać, dopóki spokój nie zastąpi stresu i smutku, który wcześniej czułeś. Czytanie lub pisanie sprawi, że po zakończeniu czytania lub pisania zdejmie się z twojego umysłu ciężar.

Dlatego zawsze noś przy sobie ekscytujący materiał do czytania lub zeszyt i długopis, których będziesz używać w stresie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *